Vize 2017

Je tu zima, příroda se hodila do mrazivého hávu a kopce se zahalily do bílého šatu. Je čas vegetačního klidu. Vše co má na svět přijít nové a v plné síle teď odpočívá a sbírá energii na jarní křepčení. Ne zcela stejně je na tom i člověk. A tak, až se mě zeptá léto: "Co jsi dělal v zimě?" Budu moci odpovědět, že jsem se připravoval. A nejen teoreticky, při studiu map, tras, cest a časů, ale i prakticky. A hodlám-li uskutečnit to, co jsem si naplánoval, bude příprava, ať už zimní či jarní, určitě důležitá a sama mi dá odpověď pro léto, až se mě zeptá…















Ladies and gentlemen, připravil jsem si letní výzvu, jak se patří. Již teď můžete přemýšlet, jestli se do toho dáte taky anebo si počkáte na fotky a nějaký ten stručný popis. Nachystal jsem trek, který je smělý, náročný a bude chtít hodně zodpovědný přístup. Především zodpovědný v odhodlání.

Protože jsem celou tuto akci vymyslel sám, mohu si ji i sám pojmenovat. Mohlo by se to jmenovat jakkoliv, ale mě se líbí "Tatranská pětasedmdesátka". Já vím, zní to jako "Jizerská padesátka", ale když ono to tak všechno do sebe zapadá, i když to moc originality nepobralo. Ve zkratce se jedná o 5-ti denní tatranský přechod s celkovou délkou 75km. Trochu jsem při plánování čerpal z bedekru na přechod Pyrenejí a to v tom smyslu, že jsem se snažil jednotlivé etapy víceméně sjednotit, co se týká náročnosti, ale i vzdálenosti a času, v návaznosti na průběh celého treku. A co mi z toho vypadlo je toto:

1.den
Podbanské (Parking 950m) - (Modrá) Kamenistá dolina - Pyšné sedlo (1792m) 3:30 - (doleva na Červená) Blýšť (2158m) - Bystré sedlo (1946m) 1:00 (4:30) - Gáborové sedlo (1987m) 0:30 (5:00) - (doprava na Z) Siwa przelacz (1812m) 0:15 (5:15) - Ornak (1854m) - Suchy Wierch Ornaczański (1818m) - Iwanicka przelacz (1459m) 1:45 (7:00) - (doprava na Ž) Schronisko PTTK na Hali Ornak (1100m) 1:00 (8:00)

Celkový čas: 8:00
Délka: cca 16,6km
Stoupání: cca 1750m
Klesání: cca 1600m


První den nás čeká přechod přes hřeben Západných Tater, v místě jejich nejvyšších partií, od jihu na sever. Přes Kamenistou dolinu vystoupáme do Pyšného sedla a po hřebeni přes Blýšť přejdeme do Gáborového sedla, kde budeme pokračovat přes masiv Ornaku, na chatu na Hali Ornak. Bude to náročné stoupání, ale stejně tak i náročné klesání a v souvislosti s celkovou délkou přes 16,5km to bude jistě výživný začátek. Už tady se prověří, jak moc pevní jsme ve svém odhodlání pokračovat dál. Vzhledem k tomu, že akce bude muset být dopředu naplánovaná, bude potřeba dopředu zamluvit noclehy, bude to i otázka jakési finanční "záruky", která nás bude držet při chuti, celý trek zvládnout. Byť je počasí nevyzpytatelné a větru, dešti poroučet nedokážeme… Odhodláním a zvýšeným úsilím lze dosáhnout úspěchu. Na velké "mecheche" na chatě to nebude, a nutno říct, že po celou dobu to bude podobné, protože budeme mít za sebou, myslím, poměrně náročný den a před sebou další čtyři, které nám odpočinku příliš nepřinesou. Skoro si troufám tvrdit, že to bude chtít víc, než jen takové nějaké chtění. Kvalitní odpočinek budeme potřebovat hned na další den.

2.den
Schronisko PTTK na Hali Ornak (1100m) - (Z) Dolina Tomanowa - Kamienisty źleb (1500m) 1:30 - Chuda przelaczka (1851m) 1:20 (2:50) - (doprava na Čv-Z) Twardy grbiet - Ciemniak (Temniak 2096m) 0:50 (3:40) - (doleva na Čv) Mulowa przelacz (2067m) - Krzesanica (Kresanica 2122m) - Litworowa przelacz (2037m) - Malolaczniak (Malolúčniak 2096m) 0:45 (4:35) - Malolacka przelacz (1924m) - Kopa Kondracka (Kondratova kopa 2004m) 0:25 (5:00) - (doleva na Ž) Kondracka przelacz (1725m) 0:40 (5:40) - (rovně na M) Wyźnia Kondracka przelacz (1775m) 0:20 (6:00) - Giewont (1894m) - Wyźnia Kondracka Przelacz 0:25 (6:25) - Kondracka przelacz 0:10 (6:35) - (doleva zůstat na M) Dolina Malego Szerokiego - Schronisko PTTK na Hali Kondratowej (1333m) 0:55 (7:30)

Celkový čas: 7:30
Délka: cca 13,3km
Stoupání: cca 1560m
Klesání: cca 1310m


Na druhý den je připravena náročná pasáž, kdy hned na začátku dne nastoupáme do hřebenových partií Červených vrchů. Přechodem přes nejvýraznější vrcholy této skupiny (Temniak, Kresanica, Malolúčniak a Kondratova kopa) s následným výstupem na majestátný Giewont nad Zakopaným zakončíme den sestupem na chatu na Hali Kondartowej. Časově a převýšením se bude jednat o "lehčí" část celé akce.

3.den
Schronisko PTTK na Hali Kondratowej (1333m) - (Z) Dlugi źleb - Przelacz pod Kopa Kondracka (1863m) 1:30 - (doleva na Čv) Suche Czuby (1799m) - Goryczkowa Czuba (Goričková 1913m) - Goryczkowa przelacz Świńska (1801m) - Przelacz Goryczkowa nad Zakosy (1816m) - Kasprowy Wierch (1987m) 1:40 (3:10) - Sucha przelacz (1949m) - Beskid (2012m) - Przelacz Liliowe (Ľaliové sedlo 1952m) 0:25 (3:35) - Skrajna Turnia (2096m) - Skrajna przelacz (2071m)- Pośrednia Turnia (Prostredná kopa 2097m) - Świnicka przelacz (Svinické sedlo 2051m) 0:30 (4:05) - Świnica (Svinica 2301m) 0:40 (4:45) - Przelacz Zawrat (2158m) 0:50 (5:35) - (doprava na M) Wyźnie Solnisko - Schronisko PTTK w Dolinie Pieciu Stawów Polskich (1672m) 1:35 (7:10)

Celkový čas: 7:10
Délka: cca 12,5km
Stoupání: cca 1910m
Klesání: cca 1580m


Nejtěžší pasáže na nás teprve čekají. Třetí den treku bude nejvíce náročný na převýšení. Téměř dva kilometry nahoru a více něž kilometr a půl dolů. K tomu zhruba dvanáct a půl kilometru a přes sedm hodin chůze. Alespoň co nám říkají mapové podklady. Bude to den, kdy přejdeme z oblasti Západných Tater do Vysokých Tater. Zlatým hřebem dne bude výstup na Svinicu. Podle mého subjektivního názoru, bude tento den jeden z nejtěžších. Budeme mít už cosi v nohou a taky ještě pěkně náročný zbytek programu před námi.

4.den
Schronisko PTTK w Dolinie Pieciu Stawów Polskich (1672m) - (M) Świstowa Czuba (1763m) - Kepa (1683m) - Schronisko PTTK Morskie Oko (1395m) 1:40 - (doleva na Čv) Szeroki Piarg (1400m) 0:15 (1:55) - (doleva zůstat na Čv) Czarny Staw pod Rysmi (1583m) 0:30 (2:25) - Bula pod Rysami (2054m) - Rysy (2499m) 3:20 (5:45) - Sedlo Váha (2340m) - Chata pod Rysmi (2250m) 0:45 (6:30)

Celkový čas: 6:30
Délka: cca 9,3km
Stoupání: cca 1560m
Klesání: cca 1050m


Nejkratší pasáž celého treku. Nejkratší, která nemusí znamenat nejjednodušší. Jelikož čtvrtý den bývá kritický, máme před sebou "relativní" pohodu. Čas mapy 6:30 a vzdálenost cca 9,3km. Nicméně výstup na Rysy z polské strany je sám o sobě velmi namáhavý a tak ani čtvrtý den nebude patřit k těm lehkým, i když parametrově by se mohlo zdát. Nevím, jak moc budeme čerství, ale každopádně poctivý odpočinek to bude chtít každý den.

5.den
Chata pod Rysmi (2250m) - (Čv) Rázcestie nad Žabím potokom (1620m) 1:25 - (doleva na M) Rázcestie pri Popradskom plese (1500m) 0:20 (1:45) - (doprava na Čv) Štrbské pleso (1347m) 1:10 (2:55) - Rázcestie pod Furkotskou dolinou (1457m) 0:40 (3:35) - Rázcestie pri Jamskom plese (1448m) 0:30 (4:05) - Tri studničky (1140m) 1:10 (5:15) - Podbanské (Parking 950m) 1:15 (6:30)

Celkový čas: 6:30
Délka: cca 23,2km
Stoupání: cca 530m
Klesání: cca 1800m


Poslední den bude věnovaný sestupu. Přes nepříliš atraktivní asfaltové pasáže kolem Štrbského plesa a závěrečný pětikilometrový úsek po silnici nás vlastně nic tak extra nečeká. Po čtyřech namáhavých dnech to bude zkouška vytrvalosti na více než dvacetikilometrovém sestupu.

CELKEM ZA TREK:

Celkový čas: 35h:40m
Délka: cca 74,9km
Převýšení: cca 7310m

Jelikož se jedná o přechody z chaty na chatu, budou to přechody "s plnou polní". Takže to bude chtít dobře rozvrhnout co do batožiny vzít a co nechat doma. Myslím, že se budou počítat každé deka navíc. A i v tom, je celá akce přitažlivá, neboť bude vyžadovat kvalitní přípravu a dobré rozmýšlení. Za sebe mohu říct, že více než dvoudenní akci za sebou nemám. V Julských Alpách ve Slovinsku jsem absolvoval šest výstupů nad 2000m v průběhu šesti dnů, ovšem nutno podotknout, že vždy "po lehku", neboť jsem vždy přespával na jednom místě, v dolině. Zavzpomínám…3.7.2011 Prednje okno v Prisanku (Kopiščarova cesta-ferata) 2.317m dle mého jedna z nejkrásnějších feratových cest v Julských Alpách. 4.7.2011, Visoki Kanin 2.587m, úchvatný masiv s rozhledy až k Jadranu. 5.7.2011, Mala Mojstrovka (Hanzova cesta-ferata) 2.332m, co jsem to psal o tom Oknu? Nooo, Mojstrovka a Hanzova cesta…,…jedna z nejkrásnějších feratových cest v Julských Alpách…no, a co… 6.7.2011, Krn 2.244m s neskutečnou přírodou a salaší a svérázným pastevcem a výtečným sýrem a se synem a s chatou pod vrcholem, prostě bomba. 7.7.2011, Velika Baba 2.016m, samotářský vrch, kam jsem se uchýlil před okolím a taky proto, že jsem tak nějak potřeboval kamkoliv nahoru, protože jsem byl rozchozený a teprve mě čekal největší z vrcholů celého týdne. Tak, aby mě třeba nějak nezatuhly nohy. Část výstupu byla stejná jako na Krn, k rozcestí nedaleko Krnského plesa. Když jsem šel 6.7. na Krn, byl jsem na tomto rozcestí za 1h a 50m. Následující den jsem tu byl za 1h. Z Lepeny je to strmé stoupání po lesních cestách pod nákladní lanovkou. Prostě se mi nechtělo ten strašný krpál znovu šmatlat, tak jsem zabral a…byl jsem tam velmi rychle. Bez zastávek, natvrdo. Tož tak s Velikú Babú. Zlatým hřebem celých Julek pak byl 8.7.2011 výstup na Jalovec 2.645m. Jalovec je Jalovec. Vysoký Jalovec, vysoký jako já. To se nedá napsat. To se musí vyšlápnout. Neskutečné záležitosti. Úchvatné značkované trasy. Šmankote, vyhrkly mi trochu slzy, když jsem si vzpomněl na ten krásný začátek treku v údolí Zadní Trenty. Bylo ráno, svěže. Tráva byla pokryta perličkami rosy. V údolí bylo ještě šero, ale přes okolní kopce prostřelovaly laserové paprsky slunce. Absolutní modrá obloha. Jen na vrcholcích se občas držel mrak. Mraky si hrály i v okolí Jalovce a tak mi jejich hra připadala, sice krásná, ale zároveň mě trošku štvala, protože všude azuro a zrovna na Jalovci mraky. Minul jsem krásný hřib, vzít jsem ho nemohl a snad jsem ani nechtěl, prostě mi připadal krásný tak jak je rostený. A přede mnou krpál. Strašlivý krpál. Nemilosrdné stoupání z 950m do 2200m. Naprudko, krátkým cikcakem. Metry nabíhaly jak žíly na čele. A tehdy jsem si znovu řekl, že zastavit by bylo nerozumné, že takové krpále sa mosija vyšmatlat, aby to bylo vyšmatlané a tak jsem i učinil a místo 3h30m na chatu jsem to dal za 1h50m. A to pak má člověk času na kochání. Potkal jsem tam takovou českou rodinku. Trochu se sami sobě poztráceli, ale pán to bral se zaťatými zuby, velmi statečné gesto. Vzpomínám s úsměvem. A paní chatařky byly úplně úžasné. Ženské 55-65let. Dvě. Nikdo jiný. O všechno se staraly. Na jaře hore a na podzim dole. Užíval jsem si to strašně a dával, jak by smet. Na Jalovci jsem stanul a byl jsem na sebe hrdý. Je třeba se pochválit. Byl jsem tam sám. Nahlídnout mi dal tak, že mě vlastně pozval na další rande. A tak si skoro troufám tvrdit, že by to letos mohlo přicházet v úvahu. Nepředbíhej Alešu.

Ale je krásný. Jalovec.

Tak mě napadá, kdy by se to tak mělo všechno stíhat? Tak třeba do Julek bych vyrazil každopádně první dva týdny v červenci anebo poslední srpnový a první týden v září. To si skoro troufám dát ruku do malého ohýnku, že bude krásně. A ten červenec tak na 95%. Vysledoval jsem to, využíval jsem toho a tak si to troufám tak nějak tvrdit. A co s těma Tatrama? Kdo ví? V Tatrách jsem byl mockrát, ale vždycky tak nějak jak to bylo možné, takže nevím kdy je v Tatrách nejstabilnější počasí. Nakonec nejsme z cukru a v lese neprší… Takže to bychom taky měli. Jak to uzavřít? Tak jako vize je to velice krásné a nemusí pršet, stačí, když kape. A tak na základě výše uvedeného beru jako výzvu každou výzvu, neboť až se bude léto ptát, tak si vzpomenu na letošní první kopec, na Spletený vrch a budiž mi první vlaštovkou, která mi dopomůže zrealizovat vše, jak bych si byl býval přál. Tož, ať ně to výde a gdo sa bude chtět přidat na ty Tatry, tak bysme sa měli domluvit nejak skoro, ať néni neskoro. Přece jen je to koordinace na čtyřech chatách ve čtyřech konkrétních dnech, takže termín by měl být znám dopředu a na tom je potřeba se domluvit. Zjistím podrobnější info ohledně ubytování na chatách, ať má člověk i finanční náhled na věc. Myslím, že jsem si dal pěkné předsevzetí…

Tak pište náměty, podněty a hlavně se někdo hecněte, nebo si to dám sám a bude.

HORE ZDAR!

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Všecko co sa od jara semlelo aneb Bilancování roku 2023

Rok 2023

Hluboké myšlenky gdesi v hoře