Dovolená na Liptově 2020

Letošní dovolená se fakt blbě plánovala. Z původního záměru navštívit Julské Alpy muselo nakonec sejít. Bohužel. Jeden den je to tak, druhý den zase jinak. Nakonec jsme se domluvili a rozhodli zajet na osvědčená místa. Apartmány Anička jsou přesně tím osvědčeným místem, které nabízí mnoho možností. Tak proč ne. Hory jsou tu krásné a příležitosti ke koupání taky. I přes zkrácený termín, do čtvrtka, místo uvažované soboty, věřím, že tu dokážeme strávit krásné chvíle v přírodě.

V sobotu jsme vyrazili po deváté hodině ráno a bylo znát, že tento den je dnem, kdy se mění dovolenkové turnusy. Provoz byl poměrně silný a zdržení pod Strečnem a v Ružomberku (klasika) způsobila, že se nám cesta protáhla na čtyři hodiny. První naše zastavení bylo na kolibě Holica, kde jsme si dali oběd a pak jsme sjeli nazpět do Liptovských Matiašovců, kde jsme se po druhé hodině odpolední ubytovali. Nemělo nějak moc smysl něco vymýšlet. Museli jsme si zajet nakoupit nějaké potraviny do Liptovského Mikuláše, a tak se první den odehrával v režimu příjezdu a „aklimatizace“.

Neděle, to je dnes, když píšu tyto řádky, je za námi. Podle předpovědí jsme měli stabilní první polovinu dne a po obědě se daly očekávat přeháňky a bouřky. Po snídani jsme si s Vincou nachystali potřebné věci a mohli jsme uskutečnit náš první výšlap. Jako takovou rozcvičku, abychom si to všechno vyzkoušeli, a s vědomím možných bouřek po poledni, jsme zvolili za náš cíl Holicu. Poslední vrchol v hřebeni Chočských vrchů, který dále pokračuje a v sedle mezi Javorinou přechází do hřebene Tater Západních. Vyjeli jsme do sedla Holica, které se nachází mezi vrcholem Holica a Ostrým vrchem a vede přes něj oravsko-liptovská spojovací silnice číslo 584. Kousek od silnice je kříž, lesní cesta a závora. Tady jsme začínali náš výšlap na Holicu. Výhodou této trasy je, že lesní cesta až k vrcholu neustále stoupá. Nelze tedy zabloudit a o veškeré našlapané metry nepřijdete.

Kousek nad sedlem (v pozadí blízký Ostrý vrch a vyšší vzdálenější Prosečné)

Lesní cesta je kamenitá. Předpokládám tedy, že je i při zhoršeném počasí schůdná. Blátivé úseky tu moc nenajdete, i když jsou zde místa, kde se voda drží a vytváří tak jakési tůňky pro zvířata, kterých je tu v okolních lesích hodně. Soudě podle množství stop. Jednoznačný prim tu hraje jelen. Tak, jako se mi to už několikrát potvrdilo, nadmořská výška 1000-1200 metrů je přesně to co jelení zvěři vyhovuje.

Holica, vrchol je uprostřed snímku, a vpravo Západné Tatry

Čím dále jsme postupovali po hřebeni, tím více se nám otevíraly pohledy vůkol. Mohli jsme spatřit Veľký Choč, jehož vrchol byl zahalen v oblačnosti a naznačoval tak změnu počasí. V kotlině pod námi se převalovaly mraky různých forem. Přesto se počasí drželo a my jsme mohli pokračovat k vrcholu. Cestou jsem byl fascinován krásnými obrovskými bodláky. A nebyl jsem sám, komu se líbily.

Krásné bodláky na hřebeni

Pohled z hřebene na Chočské vrchy (přes Prosečné, Lomné až k Veľkému Choči)

Při pohledu z údolí se jeví Holica jako rozložitý vrchol. Ani by si člověk nepomyslel, že k vrcholu je potřeba vyšlapat téměř 300 výškových metrů, ale na to jsem si tady už zvykl. Všechno se to tu jeví velmi dostupně a blízce, ale v kopcích jsou skryté slušné metry převýšení.

Kousek pod vrcholem Holice s krásnou západotatranskou Ostrou

K vrcholu nám zbývalo posledních pár metrů. Za necelou hodinu jsme byli na vrcholu. Vinca šel v úvodu sám, ale moc tomu nedal. Ale abych mu nekřivdil. Měl nové boty, které jsou tvrdší a moc je ještě neprošlápl. No, aby na to měl vůbec prostor. Boty pro děti jsou krátkodobá záležitost. A někdy hodně složitá. Nechtěl si je moc zkoušet, tak snad si nakonec sednou. Alespoň pro tento pobyt. Tahat Vincu na hrbě je totiž čím dál větší námaha. Tak uvidíme… Teď však byl na řadě vrchol Holice a malý piknik.

Z vrcholu se nám otevřel krásný pohled na počáteční partie Západních Tater

Vrcholové občerstvení na Holici. Nalevo, hluboko pod námi, Ostrý vrch a naproti, přece jen o pár metrů vyšší, Prosečné.

Liptovská Mara z Holice

Video z vrcholu Holice

Chvilku jsme pochodili i kolem vrcholu Holice, ale počasí bylo nevyzpytatelné a taky jsem chtěl dodržet slíbený termín návratu. Pro jistotu. Musím také zmínit svůj „projezd“, když jsem doma nechal krosničku na Vincu. Štěstím bylo, že paní domácí z Aničky, zcela bezděčně, nabídla krosničku a hned dvě, které bych mohl potřebovat. Takový trn z paty mi dlouho nikdo nevytáhl. Děkuju.

Tak už je po půlnoci. Navečer trochu sprchlo. Výhled na zítra a dál nic moc. Nezbývá než věřit a doufat. Plány jsou… Přírodo, mocná Matko, dej nám nahlédnout a třeba i dovol stanout na nějakém vrcholu. Tož snáď si zítra někde řekneme…

HOREZDAR!!!

P.S. Jdu zkontrolovat hvězdičky…byly schované nad dekou…ale něco se tam trhá…

P.P.S. 0:33…nebe plné hvězd…vydrž!!!

Počasí se v pondělí drželo, jak jen mohlo. Dopoledne i svítilo sluníčko, ale bylo patrné, že nějaká změna přijde. Pohled na protější Prosečné, které mělo vrchol zahalený v oblacích tomu nasvědčoval. Než jsme se stačili přichystat, že bychom navštívili archeoskanzen Havránok, tak se Vinca rozhodl, že bude odpočívat. Když se pak probudil, bouřka byla na spadnutí. Pondělí jsme tedy strávili v okolí apartmánů. Další den, tedy v úterý, bylo Prosečné zahalené ještě níže, zhruba do poloviny kopce. Ale nepršelo. Tedy nepršelo tak, že by se nedalo někam jít. Radar napověděl a stanovil čas našeho odjezdu. Pojedeme se podívat na Jalovecký vodopád. Taky je to možná Poľovnický vodopád nebo Bobrovecký vodopád a taky možná Polovníkov vodopád či vodopád Stará voda. Z Bobrovecké Vápenice, kde jsme nechali auta jsme pokračovali asfaltovou cestou až k rozcestí Vodopád a odsud opět po asfaltu až pod mysliveckou chatu pod vodopádem. Odsud k vodopádu je to jen kousíček a cestička není nikterak dramatická, takže jako tip pro výlety s kočárkem mohu doporučit. Z parkoviště v Bobrovecké Vápenici to je k vodopádu 2,5km. Takže je to opravdu příjemná procházka, která na pár místech nabízí krásné rozhledy do údolí a na Nízké Tatry.

Vodopád

Ve středu, bylo počasí nevýletní. Prosečné zmizelo v nízké oblačnosti a až odpoledne přestalo pršet. Byl to den, kdy jsme kromě nepříjemného zážitku z tragické dopravní nehody, která se stala nedaleko u Liptovského Trnovce, chvíli před obědem, zažili i chvíle v přírodě. Odpolední vycházka do Kvačianské doliny byla malou náplastí na to, co jsme měli v plánu, ale nerealizovali. Někdy to tak prostě je. Plánů můžete mít spoustu, ale počasí je limitující. Jsem rád alespoň za tu Holicu, za vodopád a za tu dolinu. Musíme se spokojit s tím málem, co nám tentokrát příroda umožnila.

…a už jsou v plánu další Tatry, tentokrát Vysoké a vypadá to na bivak…