Tatry 2007

Rád bych se s Vámi podělil o zážitky s naší podzimní akce Vysoké Tatry 2007. Akce Tatry jsem plánoval již delší dobu. Jenže nějak jsem to pořád nemohl dotáhnout do konce. Vždy to na něčem zkolabovalo. Až jednoho krásného dne jsme se rozhodli. Termíny si ujednotili a akce Vysoké Tatry 2007 mohla proběhnout. Tatry jsou už přece jen hory a tak nebylo vůbec na škodu být tak trochu připravený. Rozvržení dnů a jednotlivé trasy jsem naplánoval, myslím, dobře a tak nezbývalo než doufat, že nám vyjde počasí. Termín byl stanoven na 14.9.-16.9.2007. Plán celé akce jsem rozdělil do třech tematických bloků:
1.DEN - SEDIELKO
Malá Studená dolina
Stupňovitá dolina, která skalním prahem se známým Obrovským vodopádem ústí do Velké Studené doliny. V horní části, za vysokou jezerní stěnou leží pět Spišských ples. Turistickým centrem doliny je Téryho chata 2015m.n.m., která je ideálním východiskem pro vysokohorské a horolezecké tůry, ohlašovací stanice HZS. Přístup k chatě z Hrebienka cca 3 hodiny. Z doliny vede značená jednosměrná trasa přes Priečne sedlo 2352m.n.m. (2.den) do Velké Studené doliny (2.+3.den) a přes Sedielko 2376m.n.m. do Javorové doliny a Tatranské Javoriny. Přechody jsou schůdné jen v létě, pozor na sněhová pole, nutno sledovat hlášení HZS o uzavření přechodů. V dolní části doliny je malá Zamkovského chata 1475m.n.m., kterou v roce 1943 postavil tatranský horský vůdce Štefan Zamkovský (1908-1961), ohlašovací stanice HZS.
sedlo Sedielko 2376m.n.m.
sedlo v hlavním hřebeni mezi Širokou vežou 2462m.n.m. (vlevo) a Malým Ľadovým štítem 2603m.n.m. (vpravo). Turistický přechod z Malé Studené doliny do Javorové doliny. Je nejvyšším sedlem ve Vysokých Tatrách, přes který vede turistická značená cesta. Pěkné výhledy.
(cestou z Hrebienka do Malé Studené doliny vodopády Studeného potoka; v Malé Studené dolině Malý Studený potok; Spišské plesa u Téryho chaty hloubka 8 a 7m; Modré pleso pod Sedielkem; unikátní kulisa štítů u Téryho chaty: zprava Lomnický 2634m.n.m., Pyšný 2621m.n.m., Beraní sedlo 2389m.n.m., Beraní rohy 2526m.n.m., Sněhový 2465m.n.m., Ledový 2627m.n.m.)
2.DEN - VÝCHODNÍ VYSOKÁ
Priečne sedlo 2352m.n.m.
Důležitý turistický předchod z Melé Studené doliny do Velké Studené doliny. Značený, zabezpečený řetězy, jednosměrný. Přechod opačným směrem je zakázaný. Pozor na sněhová pole. Nutno sledovat hlášení HZS o případném uzavření přechodu (Téryho chata).
(cestou z Priečneho sedla na Zbojníckou chatu Strelecké plesa (L), Šedá plesa (P), Ledové pleso (P), Starolesnianské pleso (L), Sesterské pleso a u Zbojnícké chaty Dlhé pleso)
sedlo Prielom 2298m.n.m.
turistický přechod z Velké Studené doliny do Bielovodské doliny. Značený, zabezpečený řetězy. Nad Zamrznutým plesem možnost odbočení přes Polský hřeben do Velické doliny.
Polský hřeben 2200m.n.m.
Frekventovaný turistický přechod zabezpečený řetězy, který spojuje Velickou a Bielovodskou dolinu. Z Polského hřebene vede značená trasa na vrchol Východní Vysoké 2429m.n.m.
Východní Vysoká 2429m.n.m.
Turisticky velmi významný vyhlídkový štít v hlavním hřebeni Vysokých Tater. Z přístupného vrcholu překrásné výhledy na celé Tatry. První výstup na Východní Vysokou r.1888.
3.DEN - VELKÁ STUDENÁ DOLINA
Velká Studená dolina
Dolina s největším počtem ples. V závěru doliny nejvýše položené Ledové pleso 2057m.n.m. Vodu z ples odvádí Velký Studený potok, který po spojení s Malým Studeným potokem vytváří vodopády Studeného potoka (1.den). V dolině jsou dva významné turistické značené přechody a přes Prielom 2298m.n.m. (2.den) do Bielovodské doliny a jednosměrný přechod přes Priečne sedlo 2352m.n.m. (2.den) z Malé Studené doliny. Přechody jsou schůdné jen v létě, pozor na sněhová pole, nutno sledovat hlášení HZS o uzavření přechodů. Turistickým centrem doliny je Zbojnícka chata 1960m.n.m., ohlašovací stanice HZS. V červnu 1998 chata vyhořela, vzápětí však začala její rekonstrukce a v současné době je otevřena. V dolině se nachází nejstarší turistická útulna - zrekonstruovaná Rainerova chata 1286m.n.m.
Z Otrokovic jsme vyrazili o půl čtvrté ráno, kdy mě a Martinu vyzvedli naši olomoučtí kamarádi Prochyn a Peťa s Peťou (on a ona…nebo ona a on). Do Starého Smokovce jsme dorazili v 9.00 hod. Počasí jak objednané. Azuro, příjemně, prostě paráda.
Ze Starého Smokovce jsme to vzali po svých na Hrebienok a přes Zámkovského chatu, Malou Studenou dolinou na "Terynu". Krásné počasí zapříčinilo to, že na tatranském chodníku to bylo jako na Václaváku. Ale ne každý byl patřičně vybaven, ne každý měl namířeno tam kam my.
Těsně pod Téryho chatou mně naprosto nadchla hra slunce s okolními štíty.
Po příchodu na Téryho chatu a domluvě s chatařem na ubytování, vyrazila skupina Muži na nadstavbovou část dne a tím byl výstup do sedla Sedielko 2376m. Skupina Ženy zůstala na "Teryně" a věnovala se nabíjení slunečními paprsky pro další dny. Cestou na Sedielko je potřeba vystoupat nad Téryho chatu, poté sestoupit k rozcestí Pod sedlami (Priečným a Sedielkem) a pak kolem Modrého plesa strmým svahem do sedla. Dolina byla plná těžkého sněhu a stoupání svahem bylo nesmírně náročné. Neustále jsme se bořili po pás do sněhu a občasné uvolněné kusy ledu z okolních štítů, nepřidávaly na klidu.
Nicméně sedlo Sedielko, nejvyšší sedlo Vysokých Tater, jsme zdolali v 16:00.
Chvíli jsme se kochali a pak rychle dolů, neboť údolím od Téryho chaty se na nás valila hustá mračna. Po příchodu na "Terynu" jsme se navečeřeli, vypili nějaké to pivečko a štamprličku a chystali se na spaní. Naštěstí skupina polských turistů, kteří měli dorazit i s vůdcem, měla velké zpoždění a taky jsme získali jejich postele na přenocování. Jinak nás čekala karimatka a spacák. Po krásně stráveném dni, a nastoupaných 1366 výstupových metrech, se nám příjemně usínalo. I když jsme již večer věděli, že Priečne sedlo zítra "nedáme".
Ráno jsme se probudili a počasí bylo špatné. Hustá, nízká oblačnost, ze které se sypaly ledové krupky a navíc, sluncem rozpálené sedla z předchozího dne, v noci pěkně namrzla, takže povrch byla jedna velká ledová krusta. Bez maček a cepínů jsme neměli šanci. Do takového rizika jsme nešli. Pod vrcholem Priečneho sedla jsme navíc spatřili skupinku, kteří vyrazili před námi, a kteří to otočili a vraceli se zpět. Takže co teď? Plány akce Tatry 2007 nám v tu chvíli byly na nic. Po krátké poradě, čaji a kávě, na "Teryně" jsme vyrazili zpět, stejnou cestou, do Smokovce. Na místních informacích jsem zjistil předpověď počasí na další dny a padlo rozhodnutí zůstat v Tatrách a vymyslet náhradní program. Ubytování jsme sehnali v pěkném apartmánu v obci Štola (osvědčená obec). Udělali jsme si výlet do Popradu na večeři a nákup a pak "domů" na poradu co s posledním dnem našeho výletu. Den č.2 byl zkrátka takový jaký byl. Ale takové jsou hory.
Třetí den, náš poslední den, jsme naplánovali výstup na Predné Solisko 2117m. Ráno bylo počasí podle předpovědi, krásně i když trochu opar.
Po příjezdu na Štrbské Pleso jsme se vydali vzhůru. Samozřejmě, že po svých… Žádné lanovky, protože to pak není ono…a navíc máme zkušenosti, že když se "dá" kopec zezdola, je to pak takový jiný vrcholový pocit. Takže 762m výškových za dvě a čtvrt hodiny. Slušný a poctivý výkon hodný Řádu Modré tečky.
Co dodat závěrem? Že to nakonec dobře dopadlo, že to byl krásný výlet do hor a že Tatry jistě znovu navštívíme. Protože to Priečne…to prostě musím dát. Toto byl druhý pokus, který opět selhal na výbavě. Mačky, cepín, přístě s sebou.